Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2016

Χρώματα-Κυκλοσφραγίδες-Συναισθήματα


Ξεκινώντας από την αρχή της χρονιάς να διαβάζουμε ιστορίες και παραμύθια, ζητείται από τα παιδιά να εκφράσουν λεκτικά τα συναισθήματα των ηρώων. Αναζητούν και εντοπίζουν τους χαρούμενους, τους λυπημένους, τους στεναχωρημένους, τους θυμωμένους ήρωες.
Έχοντας σαν στόχο να έρθουν σε μια πρώτη επαφή οι μαθητές μου με τον κύκλο, σαν σχήμα, με τρία χρώματα, που επέλεξαν τα ίδια, αλλά και να μπουν για άλλη μια φορά στην διαδικασία της ομαδικής εργασίας που απαιτεί υπομονή, μέχρι να έρθει η σειρά σου αλλά και θέληση για συνεργασία, ετοιμάσαμε χρωματιστές κυκλοσφραγίδες.
Τα παιδιά ερχόντουσαν ανά ζεύγος και κλήθηκαν να βάλουν από τρεις σφραγίδες, σε σημείο που δεν έχει σφραγίσει ο φίλος τους. 








 Βέβαια επειδή τους ενθουσίασε η δραστηριότητα δεν τους αρνήθηκα να κάνουν και ατομικές εργασίες, πάλι με τα ίδια χρώματα (είμαστε και οικονόμοι στο σχολείο μας), χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά φελλούς. 



 Επέκταση της δραστηριότητας αποτέλεσε η πρόταση μου να προσπαθήσουμε να κάνουμε τα κυκλάκια της ομαδικής εργασίας προσωπάκια τονίζοντας έτσι τα βασικά χαρακτηριστικά του προσώπου (μάτια, μύτη, στόμα) αλλά και τα τρία πιο γνωστά και αναγνωρίσιμα από τα παιδιά συναισθήματα, τη χαρά, το θυμό και τη λύπη.

 Κάθε μαθητής είχε κυκλοσφραγίσει τρεις διαφορετικούς κύκλους. Εννοείται οτι δεν θυμόντουσαν ποιοι κύκλοι ήταν του καθενός, αλλά και τα παιδιά που το θυμήθηκαν, έπρεπε να διαλέξουν τρεις διαφορετικούς από τους δικούς τους κύκλους και να ζωγραφίσουν τα τρία συναισθήματα, δηλαδή ένα γελαστό, ένα λυπημένο και ένα θυμωμένο προσωπάκι.
 Το αποτέλεσμα ήταν απλά.....υπέροχο!!!


Το όνομα που επέλεξαν τα παιδιά να δώσουν στο έργο τους ήταν : "Οι φίλοι που νιώθουν διαφορετικά".

 Είναι αλήθεια ότι για να φθάσει ένα παιδί στο σημείο να επικοινωνήσει, να εκφράσει το συναίσθημα του, πρέπει πρώτα να το αναγνωρίζει. Αυτό δουλεύουμε καθημερινά στο νηπιαγωγείο, προκειμένου να έχουμε συναισθηματικά υγιή παιδιά.
 Η δραστηριότητα όμως δεν ολοκληρώθηκε σε αυτό το σημείο.
Ρώτησα τους μαθητές μου ποια είναι η δική μας αντίδραση στην όψη του άλλου, δηλαδή πως συμπεριφερόμαστε εμείς όταν ο φίλος μας είναι χαρούμενος, λυπημένος, θυμωμένος ή σκεπτικός.
 Ακολουθούν οι απαντήσες που πήρα, οι οποίες βέβαια αποτελούν και υλικό για περαιτέρω συζήτηση και στο σχολείο αλλά και στο σπίτι.
 Όταν κάποιος είναι στεναχωρημένος:

  • πάμε να τον βοηθήσουμε
  • τον αγαπάμε
  • του ζητάμε συγνώμη
  • τον ρωτάμε να μας πει τι του συμβαίνει
Όταν κάποιος είναι σκεπτικός:

  • τον ρωτάμε τι κάνει
  • κάνουμε τον αδιάφορο
  • σκεφτόμαστε κι εμείς
Όταν κάποιος είναι θυμωμένος:

  • τρέχουμε να σωθούμε
  • του θυμώνουμε κι εμείς
  • κάνουμε τους σκληρούς
Τέλος, όταν κάποιος είναι χαρούμενος:

  • παίζουμε μαζί του
  • τον κάνουμε ακόμα πιο χαρούμενο
  • είμαστε κι εμείς χαρούμενοι μαζί του

1 σχόλιο: